Twitter vs Facebook

twitter-vs-facebookIn mijn vorige blog ‘Welk social media netwerk wordt de volgende Hyves?’ heeft u kunnen lezen hoe het grootste sociale netwerk van Nederland binnen enkele jaren ten onder ging. Op dit moment vindt er weer een grote verschuiving, namelijk veel jongeren wisselen Facebook in voor Twitter.

Deze keer is de verschuiving niet tussen een wereldspeler en een landelijke speler, maar tussen twee grote wereldwijde sociale netwerken. Experts verwachten dat binnen een aanzienlijke tijd Twitter populairder onder jongeren tot 17 jaar zal zijn dan Facebook.

De markt van sociale netwerken is verzadigd. Er zijn vele sociale netwerken, en er komen er steeds meer bij. Voor marketeers en adverteerders is het daarom ook steeds een grotere uitdaging om de invulling van social media marketing goed te doen. Er wordt vooral gekeken naar de toekomstige grote spelers, met andere woorden ‘the next big thing’.

Uit een studie van Piper Jaffrey blijkt dat er een verschuiving is binnen sociale netwerken. Jaffray vroeg in een panel jongeren, met een gemiddelde leeftijd van 16,2 jaar, welk social media netwerk zij het belangrijkste vonden. Voor het eerst bleek Twitter belangrijker dan Facebook te zijn.

In de bovenstaande tabel is duidelijk te zien dat Facebook en Twitter qua marktaandeel dichter bij elkaar komen. Opmerkelijk is wel dat zowel Facebook als Twitter terrein verliezen aan de overige sociale netwerken. Dit wordt ook wel de versplintering van sociale netwerken genoemd.

Feit is dat Facebook steeds meer terrein verliest. Dit blijkt wel uit onderzoek van RBC Capitel Markets; ruim 41% van de jongeren spendeert minder tijd op Facebook. Ook gaf 34% aan dat zij verwachten volgend jaar nog minder tijd op Facebook door te zullen brengen. Deze trend onder jongeren is bij de groep 18 tot en met 29 niet anders.

Op dit moment heeft Facebook zo’n 1,18 miljard gebruikers en zal ook vast en zeker niet gaan verdwijnen. Marketeers zullen continu op zoek moeten gaan naar het sociale netwerk welke in de toekomst het grootste zal worden. Echter, marketeers moeten niet de belangrijkste sociale netwerken uit het oog verliezen. De belangrijkste sociale netwerken blijven Facebook (+Instagram) en Twitter, en dat zal voorlopig niet veranderen.

 

Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/10-socialmedia-en-onlinemarketingtrends-voor-2014
Bron: http://www.emarketer.com/Article/Twitter-Better-Than-Facebook-Targeting-Teens/1010336\
Bron: https://www.rbccm.com/
Bron: http://www.piperjaffray.com/2col.aspx?id=130&releaseid=1863548&title=Piper+Jaffray+Completes+26th+Semi-Annual+%22Taking+Stock+with+Teens%22+Market+Research+Project

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s