Reclamecode social media is een feit

Per 1 januari 2014 is de reclamecode voor social media opgenomen in de
Nederlandse Reclame Code. Deze reclamecode geeft het bedrijfsleven een afbakening van wat wel en niet mag bij de ontwikkeling van marketingcampagnes. De regels gelden voor alle sociale netwerken en voor het hele adverterende bedrijfsleven.

Citaat Stichting Reclame Code: “Het is voor consumenten soms volstrekt onduidelijk dat bedrijven betalen voor berichten op social media. De Code verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht je wel hier eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door #spon aan je bericht toe te voegen”. 

In bovenstaande citaat wordt in 2 zinnen uitgelegd wat de Reclame Code Social Media inhoudt. Ook benieuwd wat dit voor u als online marketeer betekend? Klik op lees verder en zie enkele praktijkvoorbeelden!

De nieuwe code is wel degelijk belangrijk voor het bedrijfsleven, wanneer men deze regels niet naleeft loopt men het risico dat er een klacht kan worden ingediend bij de Reclame Code Commissie. Hieronder vindt u een aantal praktijk voorbeelden welke u een beter beeld geven van wat de Reclamecode Social Media inhoudt:

  • Wanneer er sprake is van een beloning, bijvoorbeeld bij een prijsvraag, door plaatsen of herplaatsen van berichten moet dit duidelijk worden aangegeven. Dit ter voorkoming van verwarring met spontane berichten.
  • Bovenstaande geldt ook voor bekendheden die een merk tegen betaling, in geld of natura, promoten.
  • Een adverteerde of (online) marketeer mag niet zo maar negatieve reacties of reviews verwijderen van eigen website of forum. Dit wordt per 1 januari 2014 gezien als misleiding.

Voor de volledige regelgeving verwijs ik u door naar de website van de Stichting Reclame Code: www.reclamecode.nl

 

Bron: https://www.reclamecode.nl/consument/default.asp?nieuwsID=480
Bron: http://socialmediablog.nl/update/reclame-code-sociale-media-gaat-vanaf-1-januari-in/
Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/emile-lancee-vu-over-social-blackmail-en-socialmediatrends-van-2014

 

Plaats een reactie