Facebook zakelijk

business-facebook-pageWat is Facebook ?

Facebook is een van de grote social media netwerken ter wereld. Via Facebook kunnen gebruikers persoonlijke interesses delen of kunnen gebruikers spelletjes spelen met of tegen elkaar. Op dit moment zijn er 1,115 miljard gebruikers van dit netwerk wereldwijd. In Nederland zijn er op dit moment ruim 8 miljoen gebruikers.

Geschiedenis

Samen met zijn medeoprichters richtte Mark Zuckerberg in februari 2004 thefacebook.com. Ongeveer een jaar later werd de naam verandert naar Facebook. In september 2006 werd Facebook een openbare site, dus iedereen mocht er gebruik van maken. Dit resulteerde in een enorme groei, en op de dag van vandaag heeft 1 op de 7 mensen Facebook.

Feiten

Omdat Facebook zo veel gebruikers heeft zijn er een aantal interessante feiten op te sommen:

  • Facebook heeft meer dan 1 miljard gebruikers, dit komt neer op 1 op de 7 mensen
  • Facebook heeft 8,4 miljoen actieve gebruikers in Nederland
  • Facebook is actief in 127 van de 137 landen
  • Facebook heeft meer dan 1 miljoen actieve adverteerders
  • Iedere 10 minuten komen er 1 miljoen statusupdates bij
  • Er zijn meer dan 16 miljoen Facebook fanpagina’s
  • 25 % van de tieners logt minimaal 10 keer per dag in
  • 5.299 mensen werken bij Facebook
  • Last but nog least; de omzet van Facebook bedroeg in 2012 ruim 5 miljard dollar

Doelgroep

De Nederlandse doelgroep van Facebook ziet er als volgt uit: er is duidelijk een verschuiving te zien van de belangrijkste leeftijdsdoelgroep. De meeste gebruikers zijn op dit moment 34 jaar of ouder, terwijl dit in 2010 nog de 24 tot 34 jarigen waren. Er zijn steeds minder jongeren tussen de 18 en de 24 aanwezig op Facebook. De afgelopen jaren zijn er steeds meer vrouwen op Facebook gekomen. Het percentage vrouwen was in 2010 45%, tegen 51% in 2013.

Bereik

Bereik wordt gesplitst in 2 onderdelen, namelijk organisch bereik en betaald bereik. Facebook omschrijft organisch bereik als volgt:

Het aantal unieke personen dat je bericht heeft gezien in hun nieuwsoverzicht of op je pagina, inclusief de personen die het bericht hebben gezien door een verslag dat is gedeeld door een vriend(in) toen hij/zij je bericht leuk vond, op je bericht reageerde of je bericht deelde, een vraag beantwoordde of op een evenement reageerde.

Betaald bereik spreekt voor zich; het aantal mensen dat op een pagina komt door middel van klikken op een advertentie.

Het bereik wordt berekend op basis van het aantal unieke personen die een bepaald bericht hebben gezien. Dit is vrij snel in Facebook te zien.

Verdienmodel

Facebook verdient vooral geld aan advertenties. Maar naast dit verdien model zijn er voor Facebook nog meerdere manieren waarmee Facebook geld verdient. Zo is er de mogelijkheid om voor 1 dollar een onbekende een bericht te sturen, voor deze dollar wordt het bericht in de Inbox van de onbekende geplaatst, i.p.v. in een andere map.

Een andere manier is het gebruik van sponsored posts. Een gebruiker betaald een bedrag om bij zijn of haar vrienden bovenin de nieuwsfeed te staan. Dit kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden door bedrijven om te adverteren

Tegenwoordig is het zelfs mogelijk om via Facebook cadeaus te verzenden naar je vrienden. Dit kan middels Facebook Gifts.

Zakelijke mogelijkheden

Er zijn voldoende zakelijke mogelijkheden op Facebook. Bedrijven kunnen een zakelijke fan pagina openen, om zo bijvoorbeeld extra leads te genereren naar de website. Zo is het ook mogelijk om actief in contact te komen met de doelgroep, of van klanten ambassadeurs maken. Via de fan pagina is het mogelijk om de naamsbekendheid te vergroten en te werken aan het imago.

Naast een fan pagina oprichten, kunnen bedrijven zeer gerichte advertenties plaatsen. Deze komen dan in de nieuwsfeed van gebruikers. Hierdoor is het mogelijk om zeer gericht bij de juiste doelgroep te adverteren; Facebook weer immers toch al deze gegevens.

 

Bron: http://www.watisfacebook.nl/
Bron: http://www.frankwatching.com/archive/2011/08/07/de-geschiedenis-van-facebook-infographic/
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Facebook#Ontstaan
Bron: http://www.marketme.co.uk/facts-about-facebook-2013/
Bron: http://www.marketwatch.com/investing/stock/fb/financials
Bron: http://www.netwerven.nl/facebook-cijfers-juli-2013/
Bron: https://www.facebook.com/help/285625061456389
Bron: https://www.facebook.com/help/241332825914969
Bron: http://www.themarketingfactory.nl/2834/social-media/wat-is-het-bereik-van-je-facebook-pagina-updates/
Bron: http://www.markethings.net/facebooks-nieuwe-verdienmodel/
Bron: http://www.freezermedia.nl/social-media-producten-en-diensten/social-media-facebook-pagina-maken/#.Utgu2fTuIik

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s