YouTube zakelijk

YouTube-for-BusinessWat is YouTube ?

YouTube is de grootste videosite ter wereld, en is onderdeel van Google. Op deze site kunnen gebruikers video’s bekijken en uploaden. Deze filmpjes kunnen dan weer gedeeld worden met vrienden. Ook is het mogelijk video’s te beoordelen. Voor gebruikers is het mogelijk om te abonneren op het kanaal van een bedrijf. Op dit moment zijn er ruim 1 miljard unieke bezoekers elke maand.

Geschiedenis

YouTube is in 2005 opgericht door drie medewerkers van PayPal. Eind 2005 was YouTube actief en groeide snel in populariteit. Op dit moment heeft de site 1 miljard unieke bezoeken per dag.

Feiten

Hieronder staan een aantal interessante feiten over YouTube:

  • YouTube heeft 1 miljard unieke bezoekers per maandag
  • Per minuut wordt er 100 uur aan video geüpload
  • Maandelijks wordt er 6 miljard uur aan video bekeken
  • 80% van al het verkeerd komt van buiten VS
  • YouTube is actief in 61 landen
  • YouTube is beschikbaar in 61 talen

Doelgroep

Gebruikers van YouTube komen uit alle leeftijd- en demografische groepen. Van alle gebruikers is 56% tussen de 18 en de 24 jaar. Mannen gebruiken met 55% vaker YouTube dan vrouwen.

Bereik

In Nederland bereikt YouTube ongeveer 52% van de bevolking. Dit betekend dat YouTube ongeveer net zo veel bereik heeft als Nederlandse televisie zenders.

Verdienmodel

Het verdienmodel van YouTube is vooral gebaseerd op advertenties in video’s (in-video overlay), in-streams-advertenties, companion advertenties en videopromoties. In 2010 leverde dit ongeveer 350 miljoen euro op. Dit verdienmodel zal in de toekomst YouTube rendabel moeten maken. In 2012 zorgde YouTube voor 5,6 miljard dollar aan omzet, en een nettowinst van bijna 2 miljard dollar. Dit is een stijging van meer dan 50% t.o.v. 2011

Zakelijke mogelijkheden

Op YouTube zijn er diverse mogelijkheden. Een bedrijf kan bijvoorbeeld advertenties plaatsen in video’s. Deze advertenties zijn zeer gericht te plaatsen. Ook kan een bedrijf een kanaal openen en hier video’s op plaatsen. Via dit kanaal is er interactie mogelijk tussen het bedrijf en de gebruikers van YouTube.

 

Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-cijfers-augustus-2013-overzicht
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/YouTube
Bron: http://www.youtube.com/yt/press/statistics.html
Bron: http://www.youtubemarketing.nl/youtube-feiten/kijkersprofiel-youtube/
Bron: http://www.nieuws.nl/economie/20131211/Youtube-legt-Google-geen-windeieren
Bron: http://www.nu.nl/internet/2325736/verdienmodel-youtube-werpt-vruchten-af.html
Bron: http://www.youtubemarketing.nl/diensten/youtube-adverteren/
Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/welke-plaats-krijgt-youtube-in-een-crossmediale-campagne

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s