Usability analyse De Uitwijk

Usability analyse

De Uitwijk is een horeca en recreatie bedrijf welke is gevestigd in De Heen (gemeente Steenbergen). De Uitwijk is met een restaurant actief in de horecasector, en met een camping en chaletpark actief in de recreatiesector.

De usability analyse is door middel van het MBTI-model en de overtuigingsprincipes van Cialdini  gemaakt voor de homepage. De uitkomsten van deze analyse zijn toepasbaar op alle pagina’s van de website, de indeling is namelijk hetzelfde.

Uit de analyse in naar voren gekomen dat de website goed is qua usability. Wanneer De Uitwijk beoordelingen toevoegt aan haar pagina’s zal de website nog beter worden. Wanneer De Uitwijk inspeelt op commitment en consistentie en wederkerigheid zal de site optimaal zijn.

Toevalligerwijs is De Uitwijk op dit moment bezig met haar website te verbeteren. De uitkomsten van de usability analyse worden meegenomen in het ontwerp van de verbeterde website.

Overtuigingsprincipes van Cialdini

Sociale bewijskracht

Op de hoofdpagina van De Uitwijk wordt geen gebruik gemaakt van sociale bewijskracht. De Uitwijk zou recensies en/of beoordelingen kunnen toevoegen van bijvoorbeeld Zoover. Door te laten zien wat andere vinden, krijgt de bezoeker een veilig gevoel.

Autoriteit

Er is een autoriteit aanwezig in de vorm van branche organisaties zoals Recron en de ANWB. We nemen sneller iets aan van een autoriteit omdat deze macht, wijsheid en kennis hebben.

1

Schaarse

Op de hoofdpagina staat dat er nog maar enkele kavels beschikbaar zijn op het chaletpark. Dit betekend dat er een schaarse gecreëerd wordt, en hieraan zal dus meer waarde aan gehangen worden.

2

Sympathie

Op de hoofdpagina wordt gebruik gemaakt van sympathie. Op de foto’s is het altijd goed weer. Mensen zijn gezellig aan het minigolfen of zitten lekker op het terras. Dit geeft positieve associaties.

3

Commitment en consistentie

Deze overtuigingsprincipe is niet aanwezig op de hoofdpagina.

Wederkerigheid

Deze overtuigingsprincipe is niet aanwezig op de hoofdpagina.

MBTI-model

Competitieve bezoeker

De competitieve bezoekers is snel en wil zo snel mogelijk feiten zien. Op de hoofdpagina worden er in de afbeelding meerdere mogelijkheden getoond. Het menu is duidelijk en een snelle navigatie door dit menu is mogelijk.

4

Spontane bezoeker

De aandacht van de spontane bezoeker zal getrokken worden door grote duidelijke afbeeldingen. De spontane bezoeker krijgt snel een beeld van de mogelijkheden welke De Uitwijk biedt.

3

Humanistische bezoeker

De humanistische bezoekers kijken langzaam rond op de hoofdpagina. De door emotie geleide bezoeker zal direct zien dat er geen beoordelingen op dit pagina staan. Ook zullen deze bezoekers de keurmerken zien. Dit geeft de bezoeker vertrouwen in het bedrijf.

1

Methodische bezoeker

De methodische bezoeker zal langzaam de pagina bekijken. Er staan duidelijke feiten in van bijvoorbeeld de verschillende mogelijkheden. Deze zijn voor de methodische bezoeker erg belangrijk. Ook zal deze bezoekers op zoek gaan naar bewijzen en garanties betreffende een eventuele aankoop.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s